Pappersakt eller elektroniskt? Karnov, Zeteo eller annat?

Jag fick följande fråga till inlägget om att lotta in ärenden:

Skapar man en akt elektroniskt eller med papper? Vad använder ni för lagtext är det Karnov eller Zeteo eller något annat?

På den åklagarkammare som jag praktiserar på beror det på vad det är för ett ärende. I dagsläget är det än så länge bara så kallade PUST-ärenden som är elektroniska. Men så fort man behöver stämma in till tingsrätten i ärendet, skapar man en pappersakt. Det innebär att utredningshandlingarna ska skrivas ut. I de andra ärenden skapas en pappersakt (främst för att förundersökningsprotokollen kommer med posten från polisen), men de allra flesta handlingar i ärendet finns även elektroniskt i ärendehanteringsprogrammet. Dock utreds för närvarande om det är möjligt med en lagändring som gör att det i framtiden blir möjligt att endast skicka en elektronisk stämningsansökan till tingsrätten. I dag krävs att tingsrätten får en underskriven stämningsansökan. Förhoppningen på min praktikplats är att man så mycket som möjligt ska arbeta elektroniskt, vilket till stor del också görs.

Vad gäller formatet på lagtext, varierar det från person till person. En del föredrar att ha den blå lagboken (och andra tryckta författningar, exempelvis Trafikförordningen). Själv trivs jag bäst med Zeteo (inloggning dit har jag via Påhlmans Handelsinstitut) när jag arbetar med datorn. Det är helt enkelt en smakfråga. Men någon annan skillnad än formatet är det inte - så länge man använder sig av uppdaterad lagtext.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Free Gavel Cursors at www.totallyfreecursors.com
Blogglista.se