Könsknutet yrke?

Är paralegalyrket ett yrke för män eller kvinnor? Jag skulle vilja påstå att det är ett neutralt yrke och passar därmed för både män och kvinnor. Fast det tycks som om kvinnorna än så länge dominerar på utbildningen. När Göteborg startade upp utbildningen första gången våren 2006 antogs totalt 26 studerande, varav 24 var kvinnor. På Påhlmans Handelsinstitut i Stockholm verkar trenden luta åt samma håll. I min gupp (Paralegal 5) är vi över 30 stycken och bara en handfull är män och i omgången innan mig (Paralegal 4) var resultatet i stort sett detsamma.

Vad kan då denna ojämna könsfördelning bero på? Min uppfattning är att det är den svenska översättningen som styr. Eftersom en hel del inte vet vad "paralegal" står för, används den mest utbredda översättningen "juristassistent". Vad är det i denna översättning som skapar problem enligt mig? Juristassistent. För de allra flesta är assistentyrket (oavsett område) ett yrke för kvinnor, eller i varje fall ett yrke som man förknippar med kvinnor. Det tycker jag är tråkigt.

Vad finns det att göra åt det? Mitt förslag på en lösning av kvinnordominansen när det gäller det här yrket är att slopa översättningen "juristassistent" och istället använda "(kvalificerad) juridisk handläggare", som passar lika bra om inte bättre. För det är ju det en paralegal kan göra - handlägga juridiska ärenden.

Sammanfattningsvis är paralegal inget könsbestämt yrke. Om man är intresserad av juridik, men inte nödvändigtvis måste ha en jur.kand.-examen, är paralegal ett passande yrkesval för både män och kvinnor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Free Gavel Cursors at www.totallyfreecursors.com
Blogglista.se