Ålder och bakgrund

Det var någon som i ett mejl frågade om de studerandes ålder och bakgrund på paralegalutbildningen och om det är bättre att vara äldre och mer erfaren för att dels passa in, dels kunna tillgodogöra sig utbildningen på bästa sätt.

Jag börjar med åldern. Det är svårt att peka ut en viss åldersgrupp som söker till utbildningen eftersom det varierar. I min "klass" (P5 - eftersom vi är femte årskullen) är den yngsta född 1990 och den äldsta är född 1962. Fast de flesta är 70- och 80-talister. Men som sagt kan detta variera från år till år.

Vad gäller de studerandes bakgrund hade nästan alla arbetat något eller några år innan de började på utbildningen. Vi var således ytterst få i princip kommit nyligen från gymnasiet och inte arbetat tidigare.

Det där med att passa in på utbildningen är jag övertygad om beror på vilka studiekamrater som man har. För att ta ett exempel är jag själv född 1989, men kommer väldigt bra överens med den som är född 1962, medan jag har svårare för andra som är närmare mig åldersmässigt. Juridiken är heller inget som är direkt åldersbaserad. Det gäller bara att man ska ha tålamod till att kunna ta till sig den. Även när det gäller hur man bäst tillgodogör sig utbildningen, tror jag att det varierar från person till person. Det beror på vilket intresse av utbildningen som man har och hur stark viljan är att klara av utbildningen. Någon nackdel att söka till utbildningen om man är ung ser jag inte. Tvärtom. Ju yngre man är, desto lättare har man för att lära sig nya saker. I det avseendet har man en konkurrensfördel.

Med detta uppmuntrar jag alla som är intresserade av paralegalyrket eller juridik i allmänhet att söka till utbildningen - båda unga och äldre. Bara man har viljan kan man klara av det allra mesta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Free Gavel Cursors at www.totallyfreecursors.com
Blogglista.se