Fråga: Angående rättsfallskoncentrat

Fråga:
Hur mycket koncentrerar man domarna? Jag förstår att domar kan vara på olika många sidor såklart men skulle vara intressant att veta om du har skrivit nåt, hur långt var det från början och hur långt blev det i koncentrerad form?
 

 
Svar:
När vi skulle göra rättsfallskoncentrat på utbildningen fick vi bara skriva en A4-sida. I det här inlägget har jag skrivit vad ett rättsfallskoncentrat ska innehålla. Sedan får man själv avgöra hur mycket man ska skriva under varje rubrik - bara allt ryms inom en A4-sida. Med andra ord ska man bara skriva några meningar under varje rubrik.

Kommentarer
Postat av: Fia

Hej! Jag ska skriva ett rättfallskoncentrat om NJA 2007 s 382 och där är nya yrkanden i HD hur skriver man då? Tar man bara med det som yrkas i HD? dessutom så nämner de i yrkanden TR:s dom, Jag blir helsnurrig på detta! Tack om du orkar hjälpa mig!

Svar: Hej, om jag minns rätt ska man ta det som yrkats i HD. På den här hemsidan (http://rättsfallskoncentrat.se/ratt.html) kan du se olika exempel på rättsfallskoncentrat. Vad du kan göra är att själv jämföra koncentraten med domarna, så får du ett hum om vad du bör ha med och vad du bör klippa bort. Lycka till!
Jessica

2014-03-15 @ 10:54:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Free Gavel Cursors at www.totallyfreecursors.com
Blogglista.se