Övningsmiljö i domstolarnas ärendehanteringsprogram

Att börja arbeta med ett nytt system eller program kan kännas krångligt till en början. Därför kan det kännas tryggt om man då får möjlighet att kunna öva utan att behöva vara orolig för konsekvenser. Denna möjlighet erbjuder både Domstolsverket och Åklagarmyndigheten genom en så kallad övningsmiljö för Vera (domstolarnas ärendehanteringsprogram) och Cåbra (åklagarnas ärendehanteringsprogram).
 
Veras övningsmiljö finner man antingen genom länken:
 
http://doris.dom.se/templates/DV_InfoPage.aspx?id=51823
 
eller genom att gå till ”Målhantering” som finns i den grå menyraden på Doris och därefter välja ”Vera”, ”Utbildning” och ”Utbildningsmiljö” som finns i menyn till vänster.
 
I övningsmiljön är man inloggad med ett fiktivt användarkonto och tillhör en fiktiv domstol eller liknande. Inget som man gör i den här miljön sätter några spår i det verkliga ärendehanteringsprogrammet. Det är med andra ord fritt fram att upptäcka funktioner i Vera då det är fullkomligt riskfritt att göra fel.
 
Jag själv uppskattade denna möjlighet när jag själv skulle lära mig hur Cåbra fungerade. För den intresserade har jag beskrivningar och inloggningsuppgifter till Veras övningsmiljö. Om du vill ta del av det är det bara att kontakta mig. Givetvis finns dessa även på sidan "Utbildningsmiljö".

Kommentarer
Postat av: stephanie

Hej jag har en fråga om ekonomi delen! Jag har godkänt i matematik A men det var dock på håret, har haft mycket svårt för matte från första början! Det jag undrar är ifall ekonomi delen innehåller mycket uträkningar och prov i detta? skulle jag klara av det med mina svårigheter? vad tror du? skulle uppskatta ett inlägg om just ekonomi delen! mvh /stephanie

Svar: Hej!

Vi (paralegal-studenterna på Påhlmans i Stockholm) hade bara två tentor och det var en hel del uträkningar. Om du har svårt för matte tror jag att ekonomidelen kommer att bli klurig för din del. Fast om det är samma upplägg nu som när jag läste kan jag inte svara på, eftersom utbildningen hela tiden förbättras. Enklast är om du tar kontakt med de utbildningsansvariga där du planerar att skicka in en ansökan (utbildningen finns för närvarande i Göteborg, Stockholm och Malmö) och hör med dem vad ekonomin innehåller för moment. Jag uppskattar att du kommer med förslag på inlägg som jag kan skriva. Jag kan försöka få ihop ett inlägg om ekonomin, men när jag läste det gav det mig inget eftersom den läraren vi hade var inte någon bra lärare och mycket av det vi gjorde på lektionerna hade ingen relevans.
Jessica

2013-02-17 @ 01:38:15
Postat av: Stephanie

Tack så mycket för svaret! Tråkigt att lektionerna inte gav er något, vill helst slippa gå igenom orelevanta uträkningar då det redan är svårt! Ska ta kontakt med dom så får jag se, utbildningen utöver låter mycket intressant!

Svar: Det var faktiskt inga uträkningar som var orelevanta. Det var snarare andra moment. I sin helhet är utbildningen riktigt intressant och jag är nöjd över att jag valde att gå den utbildningen.
Jessica

2013-02-21 @ 01:57:13
Postat av: harez

Kul att du har skrivit så mycket om paLegal och hur utbildningen ser ut. Jag ska på antagningprov imorgon hoppas det går bra :)

Svar: Tack, det glädjer mig att höra. Har mer att skriva om från utbildningen, men hittills har inte tiden räckt till. Lycka till på antagningsprovet!
Jessica

2013-06-17 @ 19:38:26
Postat av: harez

Tack :) Jag har testat några läsförståelse från gamla högskoleprov så hoppas det hjälper. Va kul skriv gärna hur du lyckade få jobb efter utbildningen och var du hade din praktik

Svar: I kategorin "Arbete" kan man se att jag har skrivit några inlägg om de olika arbetsuppgifterna som jag hade på en tingsrätt och en åklagarkammare. Det var således där jag hade min praktik. Jag kommer emellertid att ändra dessa inlägg. Och det där med hur jag lyckades få jobb ... Jag sökte olika anställningar som olika arbetsgivare annonserade ut. Tack vare mina goda referenser och min erfarenhet från mina praktiktillfällen fick jag jobb på hyresnämnden.
Jessica

2013-06-17 @ 21:06:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Free Gavel Cursors at www.totallyfreecursors.com
Blogglista.se