Förkunskaper

Jag fick en fråga per mejl där en person undrade hur krävande utbildningen är och precis som personen i fråga också påpekade är det en ganska subjektiv uppfattning. Jag tänkte ändå i det här inlägget försöka redogöra för hur jag uppfattar det.

Några juridiska förkunskaper när man ska utbilda sig till paralegal är inget krav. Man behöver således aldrig ha kommit i kontakt med någon juridisk utbildning eller liknande innan man påbörjar utbildningen.

Fast juridiken kan vara ganska snårig och i början kan det kännas lite som att befinna sig i en uppförsbacke då man har en mängd olika begrepp att lära sig. Dessutom ligger språket på en ganska hög nivå, vilket kan bidra till att göra det hela ännu mer svårsmält.

När jag själv kom i kontakt med juridiken första gången kändes det tämligen förvirrande och jag uppfattade att många på utbildningen tyckte likadant. Därför var det till min fördel att ha läst juridik innan paralegalutbildningen.

Nu är min andra termin snart slut och så här långt har det gått lite upp och ned. En del dagar har vi väldigt mycket att göra och plugga in, medan man andra dagar inte har haft så mycket att göra. Allt beror på schemaläggning och hur man själv lägger upp sina studier. Mitt tips är att planera så mycket det går! Vilka sidor ska man ha läst till ett visst datum etc. Då går studerandet lite smidigare och man minskar risken för att ha all kurslitteratur oläst dagarna innan tentorna.

Om man inte har läst juridik tidigare och kanske inte har möjlighet till det innan paralegalutbildningen, har jag några tips på böcker som kan vara en hjälp på vägen till att börja förstå den svenska juridiken (vissa av böckerna har jag haft använding för på paralegalutbildningen).


Titel: J2000 Rättskunskap & Privatjuridik
Författare: Jan-Olof Andersson, Cege Ekström, Åsa Toll
Förlag: Liber

Titel: Rättskunskap - juridik i vardagen
Författare: Ralf Marek
Förlag: Bonnier utbildning

Titel: Civilrätt
Författare: Agell & Malmström
Förlag: Liber
Upplaga: 21

Titel: Introduktion till straffrätten
Författare: Suzanne Wennberg
Förlag: Norstedts juridik
Upplaga: 8

Titel: Finna rätt
Författare: Ulf Bernitz, Lars Heuman, Madeleine Leijonhufvud, Peter Seipel, Wiweka Warnling-Nerep, Hans-Heinrich Vogel
Förlag: Norstedts juridik
Upplaga: 11

Titel: Avtal - Lärobok i allmän avtalsrätt
Författare: Axel Adlercreutz, Bernard Johann Mulder
Förlag: Norstedts juridik
Upplaga: 12

Nu kan det givetvis ha kommit senare upplagor än de som jag har nämnt ovan. Ifall du känner till andra bra juridiska introduktionsböcker, är du hjärtligt välkommen med dina tips.

Kommentarer
Postat av: Hanan

Nej juridiken är inte lätt. Bra språkkunskaper är basen för framgång inom juridiken. Analysförmågan är också grundläggade om man ska lyckas, och du har båda delarna ;)

2011-05-16 @ 11:08:08
URL: http://darknessangel.blogg.se/
Postat av: Mårten Schultz

Bra initiativ! Jag har försökt få paralegalsstudenter att starta en blogg i flera år - roligt att se att du visar framfötterna!



/Mårten

2011-05-17 @ 12:10:35
Postat av: Susanne

Kul att hitta den här bloggen! Jag är antagen till juristassistent i höst så denna sidan bokmärker jag direkt!

2011-06-22 @ 21:16:32
Postat av: Susanne

Har reserverat en av böckerna J2000 Rättskunskap & Privatjuridik på biblioteket inför mina studier i höst. Har en bok som heter Vardagsjuridik också som jag får kolla lite i med. Ska bli så spännande!

2011-07-14 @ 17:44:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Free Gavel Cursors at www.totallyfreecursors.com
Blogglista.se